Dag 2 - Vervolg van de reis en de groep

3 september 2023 - Negombo, Sri Lanka

Nadat ik gisteren door check-in, bagage drop off, security en paspoortcontrole heen was ben ik eerst ergens rustig gaan zitten. Inmiddels was het appverkeer in de groepsapp " Sri Lanka" losgebarsten en meldde de reisgenoten waar iedereen uithing en wie waar naartoe komt. Of al bij de gate was. Tja, het moment dus om een groot gedeelte van de groep te ontmoeten. Nou, daar had ik nog even geen zin in. Eerst maar even rustig zitten, mijn toch wel vrij zware rugtas herordenen en een beetje moed verzamelen om iedereen te gaan ontmoeten. En dan toch maar op weg richting gate G7....onderweg kwam er alweer een app dat er een Gate-wijziging was. Het werd gate G9. Toch handig zo'n groep waar altijd wel iemand in zit die het regelen voor haar of zijn rekening neemt. In dit geval een haar.

bij Gate 9 dan toch een deel van de groep ontmoet. Handjes geschud, voorgesteld, beetje gekletst over waar iedereen zoal naar toe is geweest waarna het vrij snel tijd was om te boarden. De vlucht naar Istanbul verliep vlot en ongeveer drie uur later zaten we met een klein groepje in de transferruimte aan een dure koffie. De prijzen op luchthavens weten ze wel te rekenen. En de luchthaven Istanbul? Dat is nou echt een erg grote en moderne luchthaven. Daar moet je afstanden lopen om bij de Gate te komen, daar is Schiphol dan weer niets bij.

De vlucht naar Colombo - Sri Lanka duurde ongeveer 10 uur. Met een diazepammetje heb ik nog ongeveer 5 uur kunnen slapen wat de reis voor je gevoel meteen een stuk korter maakt. Wat we allemaal niet wisten, is dat we nog een tussenlanding in de Malediven moesten maken. Vanuit de lucht had ik een prachtig zicht over de Malediven. Een eilandengroep met kleine eilandjes, witte stranden, azuurblauwe zee. Sommige eilandjes groot genoeg voor bewoning en sommige eilandjes waarvan net een kleine stukje boven water uit piepte.

IMG-20230903-WA0001

IMG-20230903-WA0000

De Malediven staan toch nog wel op mijn wensenlijstje om daar nog eens te gaan duiken.

En dan ineens sta je een kleine 24 uur later in Sri Lanka. Daar ontmoetten we Marleen de reisbegeleidster, de lokale reisbegeleider en de rest van het reisgezelschap. Totaal 22 personen...

Met de bus zijn we doorgereden naar Negombo waar onze eerste hotelovernachting is. De route van Colombo naar Negombo laat duidelijk zien dat armoede ook hier groot is. En ook hier moet ik weer even wennen aan deze aanblik van armoede, verval van huizen, zwerfdieren, afval op straat, het krioelende toeterende verkeer van busjes, tuktuks, scooters en auto's, de eenvoudige winkeltjes en stalletjes met voedsel op straat. En tegelijkertijd bedenk ik mij onderweg: het doet mij ook een beetje denken aan Curacao. En dat maakt dat ik het ergens ook bekend en vertrouwd vind.

20230903_181638

Onderweg wordt ons verteld dat Sri Lanka het moeilijk heeft. Nadat de Tamiltijgers in 2009 waren verslagen en voordat Corona uitbrak leefde het toerisme op. Door Corona is, net zoals in veel landen, de toeristenindustrie volledig plat komen te liggen. De economie van Sri Lanka is daardoor volledig omgevallen. Nu pas komt het toerisme weer tot leven. Het land heeft deze industrie hard nodig om de economie weer op te krikken. Marleen vertelt ons dan ook dat de prijzen, vooral voor toeristen, wat hoger zijn geworden. Maar ja, wat heet hoger...een curry van vis met twee biertje kost hier slechts negen euro.

Onze stop in Negombo is slechts om de eerste nacht te overbruggen. Morgenochtendvroeg vertrekken we naar Anuradhapura. Een tocht van ongeveer 4 uur met de bus waarna het reisschema echt start.

En de groep? Ik observeer, ik kijk en klets zo eens wat met mensen 😊 Het is grappig te zien wie en hoe iedereen zijn rol in de groep pakt en neemt. De regelaarster heeft alles in de gaten zoals bijvoorbeeld wat iemand aan eten heeft besteld of wat er gedaan moet worden. De ander vindt zichzelf de gangmaakster en is vrij losjes nonchalant en ziet het allemaal wel. En sommigen kijken het een beetje aan, kletsen met iedereen een beetje en observeren, net zoals ik doe. Maar mijn eerste voorzichtige indruk is dat het deze drie weken wel gaat lukken met deze mensen...en misschien zij ook wel met mij 🤣

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Barbara:
    3 september 2023
    O jeetje wat spannend al die nieuwe mensen. Gaat je zeker lukken ! Mooie plaatjes van de Malediven . Ook mijn wens om daar nog eens naar toe te mogen gaan.
  2. Lydia:
    3 september 2023
    Je verhaal over het reizen met een groep is heel herkenbaar!
    Mooi uitzicht op de Malediven
  3. Remco:
    3 september 2023
    Heel herkenbaar eerste indrukken van het land. Goed ook om de achtergrond mbt het toerisme te weten. Hopelijk voor het land gaat dat weer toenemen en zal de economie weer beter worden.
  4. Paul:
    3 september 2023
    Sri Lanka staat al jaren op ons lijstje, dus we volgen jou op de voet :)
  5. Petra:
    3 september 2023
    De reis kan nu echt beginnen. Kijk maar lekker de kat uit de boom, dat zullen er meer doen ☺️.
    Geniet van al het moois wat Sri Lanka te bieden heeft, het wordt een prachtige ervaring!
  6. Rob:
    3 september 2023
    De kop is er af en nu kan het genieten beginnen
  7. Rob:
    3 september 2023
    Dit wordt vast een prachtige reis met leuke mensen geniet ervan Els
  8. Ineke:
    4 september 2023
    De reis gaat nu echt beginnen,kennis gemaakt met de groep. Ga genieten van alles,ik kijk uit naar je verslag.