Dag 3 - Anuradhapura

4 september 2023 - Anuradhapura, Sri Lanka

Een vroege dag. Half zeven de wekker, zeven uur ontbijt en om acht uur zaten we in de bus. Voor een lange tocht naar Anuradhapura. Een rit van ongeveer vier uur. Maar het was dan ook een vrij volle dag met best een strak schema....en dat op de eerste echte vakantiedag 😅

In de ochtend hebben we nadat we nog even een fotomoment in de haven van Negombo hadden alleen maar gereden. Op de weg is het druk. Niet met auto's, maar wel met tuktuks en scooters. Onze gids vertelde ons dat de aanschaf van auto's duur is.

DSC00320

DSC00326

DSC00334

Doordat alle auto's worden geimporteerd zit er 400% (!) belasting op. Hidden tax noemen ze dat hier. Zo zit er ook op benzine (100%) en electronica (ruim 100%) een hidden tax. Het zicht onderweg in de steden en dorpen straalt armoede uit. Het inkomen hier ligt tussen de 100.000 en 150.000 roepie. Ongeveer euro 300 tot euro 430. Maar ook de inlatie heeft hier toegeslagen. Tel daarbij op dat de economie ook een tijd stil heeft gelegen en het land overbevolkt is (22 miljoen inwoners). En dat zie je terug in het straat beeld. Het land wordt dan ook als een derdewereldland geclassificeerd. Gisteren vertelde ik dat het land erg afhankelijk is van toerisme. Dit klopt deels. Toerisme komt op de vierde plek. De economie draait vooral op de textielindustrie. Hier worden ongelabelde kleding gemaakt voor merken zoals Nike, Rebock en GAP.

20230904_125529

Na de lunch komen we aan in het hotel waar ons wordt opgedragen de koffers op de kamers te brengen, eventueel snel om te kleden voor een fietstocht, want nog geen half uur later moeten we alweer weg. Voor een fietstocht door ancient capital city waar de oudste stupa staat.

20230904_183222

De bus zet ons af bij de "fiestenstalling" waar 22 fietsen voor ons klaar staan. Deze vervoermiddelen mogen bijna geen fietsen meer heten. Oud, beetje versleten, lichten eraf, maar ach de remmen doen het, banden zijn opgepompt, het zit wat laag, maar we gaan onderweg voor een tocht van 10 kilometer verspreidt over 4 uur. We gaan heel wat historische punten bekijken.

Sri Lanka heeft een eeuwenoude rijke historie. Het boeddisme is ruim tweeduizendjaar hier geintroduceerd. Het overgrote deel van de bevolking is dan ook boeddistisch. En dit is nog duidelijk te merken op de historische plekken waar we vandaag zijn geweest. De plek waar boeddha wordt vereerd is heilig en mag je niet met schoenen betreden. Ook moeten schouders en knieen zijn bedekt. Iedereen heeft dan ook "tempel clothes" in zijn rugzakje ingepakt. We fietsen van de ene heilige historische plek naar de andere. Vooral de laatste stupa is indrukwekkend en groot. Hier maken we een offering mee. En wat ook opvalt zijn jonge boedistische monikken.

20230904_173451

DSC00406

Jonge jongens die in de leer zijn om een boedistische monnik voor de rest van hun leven te zijn. En dat gaat niet vrijwillig. Deze jongens worden om twee redenen een boedistische monnik.

1. ze zijn geboren in een groot gezin en pa en ma kunnen dat niet meer betalen. Voor monniken wordt alles betaald. Dus als je je kind een goed leven wilt geven, wat je zelf niet kan bieden, laat je je kind monnik worden

2. de jongen is in de verkeerde horoscoop geboren. Dit heeft te maken met de standen van de planeten en de maan. Afhankelijk van de stand hiervan wordt je of in een goede horoscoop geboren of in een slechte. Bij een slechte loopt de rest van je leven fout, zoals werk en trouwen. Dus dan ook wordtje monnik.

Daarna toogden we naar de Bodhi tree.

Een boom waaronder Boeddha in India na 45 dagen mediteren verlichting heeft gevonden. Van deze boom is ruim 2000 jaar geleden een twijg naar Sri Lanka gebracht. Deze twijg is uitgegroeid tot een soort boom die vandaag de dag er nog steeds staat. Een botanist wordt door de overheid verantwoordelijk gesteld voor de gezondheid van deze boom. Zware last....de boom zal onder jouw handen na ruim 2000 jaar dood gaan. Goed, geloof het of geloof het niet. Wij vonden het erg vergezocht dat een twijg van ruim 2000 jaar oud nu nog met bladeren en al in leven zou zijn...

Goed, en toen was het donker en moesten we op onze oude fietsen zonder verlichting weer terug richting bus...over donkere weggetjes met kuilen, voorbij razende scooters en tuktuks. En ook nog links rijden. Na aankomst in het hotel een duik in het heerlijke mooi verlichtte zwembad genomen...even alle stof en warmte uit je lijf.

Morgen weer vroeg dag met ook weer veel kilometers, richting Jaffna. Het noorden van Sri Lanka. Daar blijven we drie nachten.

DSC00390

1. Annelies:
    Bijzonder allemaal!
  2. Petra:
    4 september 2023
    Poeh, als dat zo door gaat, wordt het ook een zware reis. Maar je ziet wel heel veel.
  3. Remco:
    4 september 2023
    Al veel gezien in 1 dag. Linke soep daar fietsen. En dan ook nog in het donker zonder licht.........
  4. Ineke:
    4 september 2023
    Jeetje, dat is afzien. Een strak schema, maar wel weer gaaf weer gegeven.
  5. Paul:
    4 september 2023
    ik hoop dat t een geslaagde dag was, ondanks dat het een pittige was😀
  6. Lydia:
    5 september 2023
    Een drukke dag met veel indrukken. Mooi verhaal weer
  7. Barbara:
    5 september 2023
    Leuk avontuur op de fiets !
  8. Rob:
    5 september 2023
    Zo te lezen zijn de fietsen van de fietsenmakker toch wel goed