Dag 5 - Chaotisch Jaffna

6 september 2023 - Jaffna, Sri Lanka

Gisteravond kregen we te horen dat de wind in sterkte zou toenemen waardoor de volgende dag de zee te ruw zou zijn. Dus de vaartocht - eilandhoppen - ging vandaag niet door en is verschoven naar donderdag. Vandaag hadden we een dag vrij. Maar ja, wat doe je op een vrije dag in een vreemd land die je wilt ontdekken? Toch een beetje de stad verkennen en het lokale leven opzoeken. Om 10 uur zou er een toertocht met de bus, alweer de bus, door de stad zijn zodat getoond kon worden waar wat te zien was. Nou daar had ik geen zin in, dat ontdek ik vandaag zelf wel....met de tuktuk had ik besloten. Aan het ontbijt vond een medereizigster dat een goed plan en zo gingen we allebei met camera en rugzak iets voor tienen op pad. Het werd een leuke dag met veel indrukken over het straatleven van Jaffna een beetje de cultuur en religie maar zeker ook het chaotische verkeer. Ik heb mijn ogen uitgekeken.

We begonnen op de lokale markt. En dan niet een markt zoals wij in Nederland zijn gewend. De markt strekt zich uit over de gehele binnenstad met allemaal kleine achteraf straatjes en pleintjes met winkeltjes en stalletjes.

20230906_101935

20230906_10132520230906_142534

Lokale groeten en fruit, mooi op kleur opgestapeld of opgehangen, gedroogde vis, verse garnalen (met een hoop vliegen 🥴), kruiden, gebrande noten en nog heel veel meer. Van de ene kleine doorgang met winkeltjes en stalletjes belanden we via de drukke hoofdwegen in de andere kleine doorgangen en straatjes.

En wat een chaos! De tuktuks, bussen, heleboel scooters en kleine motoren, fietsers, wandelaars, honden en koeien kruisen elkaar waar het maar kan. Iedereen toetert en door grote geluidsinstallaties hoor je door de straten heen muziek en gepraat. De chaos is werkelijk compleet. Een minder fijn straatbeeld vind ik de honden en koeien. Vooral hoe de honden hier leven is echt schrijnend om te zien. Wat dat betreft loop ik met oogkleppen op. Ik heb al veel straathonden gezien, maar nog nooit zoveel als hier. Totaal schijnen er in Sri Lanka twee miljoen zwerfhonden te zijn. De honden worden gesteriliseerd om de populatie terug te brengen. Maar echt het is te triest hoe de honden er hier bij lopen. Ze leven naast de koeien op straat en delen zelfs af en toe het afval wat ze tegenkomen 😥

20230906_104444

20230906_104253

20230906_195212

Officieel wordt er hier links gereden. En er zullen vast verkeersregels zijn, maar die heb ik niet kunnen ontdekken. De enige regel die ik ontdekt heb is gewoon gaan en rijden en vooral niet op je medeweggebruiker letten. En dan die koeien! Die lopen overal op het gemak tussendoor. Al het gemotoriseerde verkeer rijdt gewoon om de koe heen, die stoort zich nergens aan.  Een bijzonder chaotisch onwerkelijk straatbeeld. Een leven op straat die wij in het westen echt niet kennen en een straatbeeld welke ik ook nog niet eerder in een Aziatisch land ben tegengekomen.

IMG-20230906-WA0021

Met de tuktuk zijn we naar een bijzondere hindoestaanse tempel gereden. Het noorden van Sri Lanka en dan met name Jaffna is overwegend hindoestaans. Dit zie je ook overal terug. Eenmaal de omgeving van de tempel bereikt moesten de schoenen weer uit. We waren dat even vergeten, maar een fluitje van een man achter een marktkraampje attendeerde ons erop dat de schoenen uitmoesten. O ja. Ik loop niet op blote voeten zoals iedereen dat hier doet. Ik kan veel hebben, ben niet gauw vies van dingen, maar waar iedereen op blote voeten loopt in een omgeving waar het niet echt hygienisch en schoon is, hou ik mijn witte sokjes aan. En die zien er na een wandeling naar zo'n tempel dan ook echt niet meer uit. Die zijn zwart. We ontmoeten vriendelijke mensen die ons enthousiast over hun leven hier en hun religie vertellen. Bij een tempel worden cocosnoten kapotgegooid waarna men al biddend de tempel ingaat. Met het kapot gooien van de cocosnoot wordt er een wens gedaan die na bezoek aan de tempel in vervulling zou moeten gaan. De Hindoestaande tempels zien er overweldigend uit. Soms zelfs een beetje eng. De beelden die op de tempels staan hebben bijna allemaal een vreemde ietwat nare uitdrukking.

DSC00467

DSC00470

Na de tempel wilden we naar het voormalige hoofdkwartier van de Tamil Tijgers. Met vijf mannen heb ik staan onderhandelen over de prijs. Eigenlijk een beetje beschamend, want je betaalt hier werkelijk niets. Maar goed, de prijzen lijken vooral voor toeristen vrij. Wat het ene ritje kost, kost een gelijkwaardig ritje net weer even wat meer. En het is ook een klein beetje een sport. Maar he, ik heb er wel 100 roepie vanaf gekregen van de 700 roepie 🫣 en dat is omgerekend wel 33 eurocentjes. Ongelooflijk! Het hoofdkwartier van de tamil tijgers is tegenwoordig een boutique hotel, een luxe hotel kan je wel zeggen. Maar het interessante gedeelte ligt onder het hotel. Hier zijn nog ondergrondse bunkers en gangen die door de Tamil Tijgers bij bombardementen werden gebruikt. Er is een gangstelsel van ongeveer 5 kilometer. Maar deze is tegenwoordig afgesloten. Onder het hotel zijn nog een paar gangen en bunkers die nu als museum over de tijd van de Tamil Tijgers en de burgeroorlog zijn ingericht. Interessant om even doorheen te lopen.

Eind van de middag nog even richting de kust gelopen en even in de harde wind uitblazen en afkoelen. Want warm is het wel.

IMG-20230906-WA0018

's Avonds hebben we bij een lokaal restaurant gegeten...met de handen. Als bord kregen we grote bananenbladeren waarna er van alles werd opgeschept. Geen idee meer hoe het heet, geen idee meer waar het van is gemaakt. Lekker ja, bijzonder ja, voor herhaling nee.

20230906_201424

20230906_205452

Morgen de laatste dag in Jaffna.

1. Annelies:
    Indrukwekkend 😦
  2. Petra:
    6 september 2023
    Klinkt als een mooie dag, lekker beetje zelf de omgeving ontdekken.
    Er volgt vast nog veel meer moois!
  3. Corina:
    6 september 2023
    heerlijk om je eigen plan te trekken op zo'n dag. wat schrijf jij leuk ! Net of ik in je rugzakje meereis.
  4. Ineke:
    6 september 2023
    Dat is gaaf,zelf alles ontdekken.Een geweldig verslag weer. Wij reizen met z,n allen met jou mee.
  5. Lydia:
    6 september 2023
    Indrukwekkend verhaal weer van deze dag
  6. Petra:
    6 september 2023
    Wat een hoop indrukken op zo’n dag. Maar je ziet veel!
  7. Remco:
    6 september 2023
    Mooi verslag weer. Veel indrukken te verwerken voor je!
  8. Barbara:
    7 september 2023
    Heerlijke dag zonder de groep