Dagje Funchal

12 april 2024 - Machico, Portugal

Na een rustige vlucht en een landing op een landingsbaan op palen was het wachten op de shuttle naar het autoverhuurbedrijf.

20240412_111124

Dat duurde even maar uiteindelijk dan toch ook de huurauto. Ik kan Madeira gaan ontdekken. Nadat ik de bagage in het hotel in Machito heb gedropt, korte broek en topje aan heb gedaan, ben ik weer in de auto geprongen. Op weg naar de hoofdstad van Madeira, Funchal. De navigatie van Google maps had het een paar keer niet helemaal goed. Of zal het zijn geweest dat ik af en toe een nogal onzichtbare afslag mistte 🙈? In ieder geval, ik belandde ergens bovenin Funchal terwijl ik ergens beneden aan de kust had moeten zijn. En om daar uiteindelijk toch te komen liet Google maps mij door de meest smalle, heel erg steile straatjes met enorme scherpe bochten naar beneden afdalen. Straatjes waar de auto ook maar net doorheen kon. Aan weerszijden van de auto had ik slechts enkele centimeters over tussen auto en muren. Maar sturen kan ik best aardig, ik loodse de auto netjes rustig door die smalle straten heen. Dan toch zonder schade aan de auto de kust bereikt en de auto geparkeerd.

Eerst maar eens een hapje eten. Buiten op een terras, in de zon. Het is warm, ongeveer 26 graden. Heerlijk! Eindelijk mooi zonnig weer met een straal blauwe hemel. Met een Pinacolada, virgin dan wel. Want ik moet nog terugrijden naar het hotel in Machito, ongeveer 25 minuten van Funchal.

20240412_144221

Funchal heeft een kabelbaan. Deze brengt je naar het dorpje Monte, hoger gelegen in de bergen. De kabelbaan start op de boulevard van Funchal en in ongeveer 20 minuten stijg je 560 meter. Monte is bekend om de mooiste tropische tuin van Funchal, de Monte Palace Tropical Garden. Dat leek mij voor vandaag wel een leuke activiteit. Onderweg in het kabelbaankarretje heb je inderdaad een prachtig uitzicht over Funchal, de bergen en de zee. Het is de moeite en het de ticketprijs waard om dit gedaan te hebben.

DSC04273

De Monte Palace Tropical Garden is groots opgezet. En mooi. Nog niet alles staat in bloei, maar toch heb ik daar ruim twee uur met mijn camera rondgelopen. Leuk om daar mijn camera weer eens goed op de bloemen, zwanen en flamingo's uit te proberen.  En het uitzicht over Funchal is vanaf die hoogte ook weer erg mooi.

DSC04313

DSC04295

DSC04346

DSC04330

DSC04288

En dan ineens slaat het hamertje toe. Vanaf vier uur 's morgens in de benen zijn laat zich nu even gelden. Tijd om het hotel in Machito op te gaan zoeken. Maar ja, ook hier is het tijdens spitsuur druk. File. In de bergen. Steile hellingen 🥴 Een auto die ik nog niet zo goed ken. Nou, de hellingproef heb ik ruimschoots doorstaan! Zonder brokken dan toch eindelijk bij het hotel aangekomen. En dan nu weer met een pinacolada (nu dan geen virgin 😋😋) en een salade buiten op het terras. Een fijne eerste dag op Madeira. Morgen staat een hike gepland, op een soort schiereiland.

DSC04304

1. Bart:
    12 april 2024
    Leuk verslag Claudia en prachtige foto's. Geniet van alles en rij voorzichtig 😉
  2. Maryska:
    12 april 2024
    Hoi Claudia Moedig van je om alleen zo’n reis te maken en daar zulke mooie foto’s met reisverslag van te maken. Nog veel mooie reisdagen en we volgen je 😉
  3. Petra:
    13 april 2024
    Klinkt nu al geweldig, nog een hele vakantie voor je. Genieten maar!
  4. Ineke:
    13 april 2024
    Nou,is nu al genieten.Mooie foto,s

Jouw reactie