De laatste dag - reisdag

21 september 2023 - Colombo, Sri Lanka

En dan is het echt voorbij 😏 Vandaag is een reisdag. Na nog een heerlijke pina colada gisteravond in het hotel de reistas alvast ingepakt en de rugtassen omgepakt. Want de volgende dag moeten we uiterlijk half negen vertrekken. Het is nog ruim twee uur rijden naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka.

Het is een bijzonder gevoel dit mooie land na drie weken te verlaten. Ik ben echt verliefd geworden op dit mooie eiland met zijn contrasten, bijzonderheden, gebruiken en gewoontes, de natuur maar zeer zeker ook de bevolking. In deze drie weken hebben we zoveel gezien van dit bijzondere land, maar ook zoveel niet gezien. Inmiddels weet ik van Ruwan dat hier nog heel veel hikingtrails te ontdekken zijn. Dus tja, is het een land om nog een keer terug te gaan? Jazeker. Maar ja, er is nog zoveel moois in de wereld te ontdekken.

Sri Lanka wordt met recht The Pearl of the Indian Ocean genoemd.

20230920_104507

Ik heb genoten van de mooie natuur, de wildlife, met veel verwondering om mij heen gekeken zoals in Jaffna en met veel interesse geluisterd naar de verhalen (speeches zoals hij het noemde) van Ruwan over zijn land, het boeddisme en hindoeisme en over de traditionele gebruiken. De wijze waarop de bevolking hier leeft en woont, maar ook de trots die de mensen tonen en uitstralen. Een land met een lange interessante geschiedenis maar ook een land wat door het verleden veel te verduren heeft gehad. En nog. Sri Lanka wordt niet voor niets nog steeds geclassificeerd als een derdewereldland.

Tijdens deze drie weken heb ik veel met Ruwan over zijn land gesproken. Waardevolle interessante gesprekken waaruit blijkt dat ook hij soms sceptisch staat tegenover hoe het boeddisme hedentendage wordt beleefd, maar ook tegenover de traditionele gebruiken. Ook interessant om van hem te horen dat hij zelf traditioneel is opgevoed maar door zijn werk en het contact met de toeristen anders is gaan denken en ook anders kijkt tegenover de traditionele gebruiken van zijn volk. Een man met een open mind, slim en zeker ook geïnteresseerd in andere culturen waaruit hij zijn positieve dingen haalt.

Ik heb geen ervaring met georganiseerde groepsreizen maar de combinatie van de lokale gids Ruwan en de Nederlandse reisbegeleidster Marleen was echt top. Met Marleen heb ik gedurende deze drie weken een leuk contact opgebouwd. Samen een pina colada of een arrakje (lokale wiskey) met een stuk gezelligheid waren erg leuk en waardevol. Kortom, een reis waarvan ik nu al naar uitkijk om de vele foto's die ik gemaakt heb door te lopen om er een mooi fotoboek van te maken.

Om twaalf uur bereikten we Colombo. En dan kom je toch echt terecht in een mega drukke grote stad met hoge torens, een shopping mal en ontzettend druk door elkaar krioelend verkeer. Colombo ligt aan de kust en de sky line doet mij een beetje denken aan Panama, maar dan in het klein.

DSC03045

DSC03042

DSC03035

Goed, ik en een drukke stad met een hoop getoeter, geluiden, chaos gaan niet ech goed samen. Teveel prikkels, teveel geluid en teveel onrust. Een groot contrast met de natuur die we achter ons hebben gelaten. Nadat we met de groep in de Dutch Hospital (tegenwoordig een horecacentrum) hebben gegeten, zijn Marleen en ik naar een luxe hotel aan de kust gelopen. Voor een kop koffie op een terras. En als afsluiter....een strawberry coloda, want ze schonken geen pina. Marleen had nog een heupflesje arrack in haar tas die nog op moest voordat we het vliegtuig instappen. Verdelen over de glazen....en ja hoor, dat wordt makkelijk een oogje dicht in het vliegtuig 😆 Maar de plek was perfect, nog even rustig aan zee, met het geluid van de razende golven. Beter.

Over vierenhalf uur stappen we in het vliegtuig terug naar huis. Ik ga dit land, Ruwan en Marleen missen en kijk terug op een geweldig mooie en interessante reis. Een aanrader!

En lezers, ontzettend leuk dat jullie de reis hebben gevolgd en ook bedankt voor de leuke reacties 😊

20230920_105531

20230921_171811

1. Petra:
    21 september 2023
    Goede terugreis gewenst. Leuk om je zo te volgen en mee te lezen/kijken.
  2. Inge:
    21 september 2023
    En jij bedankt voor je mooie verslagen en foto's!
  3. Ineke:
    21 september 2023
    Een fijne vlucht terug.Heb genoten van je verslagen en,mooie foto,s .Hier zitten twee hondjes ongeduldig te wachten op je thuiskomst
  4. Monique:
    21 september 2023
    Wat heb jij een mooie tijd gehad!
    Ik heb genoten van je reisverslagen. Ik keek er iedere dag naar uit.
    Een hele goede reis terug!
  5. Remco:
    21 september 2023
    Je hebt een mooie reis gemaakt. En het was heel leuk om het via je blog te kunnen volgen!
  6. Els Spoek:
    22 september 2023
    Welkom weer in ons kikkerlandje nu rest nog slechts nagenieten voor jou.