Dag 9 - Een dagje op zee en relaxmoment

10 september 2023 - Nilaveli, Sri Lanka

Een hele vroege dag vandaag. Kwart over vijf ging de wekker. Want we moesten om kwart voor zes verzamelen. Voor de dolfijnentoer.

IMG-20230910-WA0008

Drie bootjes gevuld met de mensen uit de groep. Dan heb je nog even de illusie dat wij alleen maar met drie bootjes zijn. Niet dus. Had ik uit ervaring met o.a. walvishaaispotten in de Filippijnen ook kunnen bedenken. In totaal raceden 20 bootjes op de golven naar de plek waar het moest gebeuren. Dolfijnen kijken. De boot klapte op de golven heen en weer. Oh Jezus, dacht ik nog onderweg. Waarom bedenk ik niet eerder dat wij niet met alleen drie bootjes zijn 🙈 Op de locatie waar we dolfijnen kunnen spotten varen de bootjes dan ook zenuwachtig door elkaar heen. Totdat er iemand een sein geeft "Dolphins!!". En dan start de race welk bootje van de twintig er als eerste is. Alsof die dolfijn daar op gaat wachten. Maar wat zien we? Een walvis, althans de rug en vin ervan.

IMG-20230910-WA0016

En dan tja, vreselijk maar waar...alle bootjes hangen om de walvis heen en varen langzaam dichterbij. Met z'n twintigen. Ja, ik begrijp die walvis wel. Hop, laatste spuit water en afzakken maar. Toeristen hebben het nakijken.  Maar daarna begrijpt onze kapitein het beter. Hij zondigt zich af van de vele bootjes. En dan ja, toch blij dat ik ben meegegaan.

IMG-20230910-WA0019

Scholen dolfijnen schieten door de golven, springen uit het water en draaien in de lucht om hun as. Prachtig om te zien. En dat gaat een lange tijd door. Mooie dieren.

Terug aan wal snel ontbijten. Want voor mij en de meiden met wie ik ben gaan duiken is die ochtend ook nog een snorkeltrip geregeld. Dus weer de zee op. Heerlijk! Ik vind het prachtig op het water, varende langs de mooie kust van de oostkant van Sri Lanka.

IMG-20230910-WA0010

Zon, wind, nat gespetterd worden door de golfslag tegen de boot aan. Super. De tocht gaat naar Pigeon Island. Het snorkelmekka van deze regio. En dat is ook hier te zien. Veel gekleurde bootjes liggen op het strand.

20230910_114413

Veel toeristen in het water. Het is niet anders. Wij hebben onze eigen gids. Hij laat ons haaien zien, een schildpad en nog meer wat ik ook bij duiken tegenkom. Toch ook weer mooi. En nu zit ik in de wind in de schaduw van een boom op dit idyllische eiland.

20230910_114554

Langzaam vertrekken de bootjes met toeristen en blijven enkel lokale mensen over. Even genieten van de zon, zee, wind en nietsdoen. Beide meiden doen nog een keer een snorkeltripje. Erg leuk om samen met hen het hele weekend deze activiteiten te doen 😁

20230910_113935

En de rest van de middag? Even niets. Er staat nog een bezoek aan een hindoestaanse tempel op het programma. Maar zoals ik al in een eerder blog heb geschreven, voor mij geen hindoestaanse tempels meer.

Morgen vertrekken we uit Trincomalee. We gaan meer zuidelijker naar Polonnaruwa. Ik ben erg benieuwd naar de rest van het land.

1. Annelies:
    Prachtig!
    En ja zonde van die opgejaagde dieren 😥
  2. Paul:
    10 september 2023
    walvis, dolfijnen, haaien, toch de moeite
    geweest. Jammer van de massa mensen op t water, maar daar ontkom je niet aan georganiseerd Wel gezellig denk ik. 😀
  3. Lydia:
    10 september 2023
    Vroeg op maar dan zie je ook wat!! Geweldig die dolfijnen
  4. Els Spoek:
    10 september 2023
    En die walvis en die dolfijnen al een hele belevenis. Zee zwemmen snorkelen echt geweldig om Jaloers te worden.
  5. Remco:
    10 september 2023
    Blijft mooi, tussen de dolfijnen te zijn. Liefst inderdaad wel met zo weinig mooie bootjes. Pigeon Island hebben we toen ook gesnorkeld. Was zeker mooi daar!
  6. Ineke:
    10 september 2023
    Een vroeg uitstapje,maar leuke foto,s en een geweldig verhaal weer.Jammer dat ze dieren zo opjagen.
  7. Barbara:
    13 september 2023
    Wauw wat een hoop leuke dingen gedaan en gezien!