Dag 7 - Reisdag en top locatie

8 september 2023 - Trincomalee, Sri Lanka

Vandaag zijn wij uit Jaffna naar de volgende locatie vertrokken, Trincomalee. Een lange reisdag van ongeveer 9 uur met hier en daar een stop.

DSC00712

Het Noord-oostelijk gedeelte van Sri Lanka heeft geleden onder de burgeroorlog. Maar onderweg is al duidelijk het verschil in armoede zichtbaar. Hoe meer we weer naar beneden afzakken hoe minder arm alles oogt. In het noorden zagen we veel hutjes van klei, golfplaten met karton of doek. Richting de oostkust zien we meer stenen huizen. De omgeving oogt vriendelijker, opgeruimder maar ook groener. Met in de verte heuvels.

De stop onderweg was bij een oorlogsmonument bij Elephant Pass.

20230908_092530

DSC00547

Een verbindingsweg tussen het vaste land en het schiereiland Jaffna. Hier is veel gevochten en meerdere keren door de Tamil Tijgers en het Srilankeese leger heroverd. Het leger heroverde uiteindelijk in 2009 de passage waarna niet veel later de oorlog tot een einde kwam.

De lunchplek was een oud militair onderkomen. Omdat niet bekend was of we daar wat konden kopen, hadden we gisteren in Jaffna al wat eten gekocht. Maar verrassing, er was een keuken met verschillende lunchhapjes. En vanille-yoghurt! Mjammie😋😋 Mijn lunch bestond dan ook uit vier kleine pakjes vanille yoghurt met een halve mango.

Even over het eten. Het avondeten is hier wel lekker. Wel afhankelijk van welk gedeelte van Sri Lanka je bent. Ze eten hier veel rijst, verschillende soorten rijst met beetje curry. De curry's zijn verschillend in pittigheid. Bij een zwarte curry verbranden wij onze smaakpapillen. Niet eten dus. Maar de lunch en het ontbijt is niet mijn ding. Voor het ontbijt vooral rijst met vlees of ander warm eten. Voor de lunch gevulde hapjes van deeg of soort pannenkoeken. Sommigen gefrituurd. Erg machtig. Maar er is altijd wel iets wat minder zwaar valt. Dus ik kom zeker niet om van de honger.

Onderweg naar het hotel hadden we enkele fotomomenten.

DSC00710

20230908_115341

20230908_115539

Sommigen vanuit de bus. Dat vind ik echt een nadeel van een rondreis per bus. Je kan niet op een willekeurige plek stoppen, uit je auto springen en daar dan gewoon "even zijn" en de tijd nemen. Nu staan degenen met een fototoestel vanuit de bus met het raam open snel een paar plaatjes te schieten.

Het hotel waar we nu drie dagen blijven is top!

En wat een contrast met waar we vandaan komen. Van de armoede naar een luxe hotel gelegen aan een baai met op het strand louncheplekken met lekkere cocktails.

20230908_165956

20230908_174209

Na de lange reis was een duikje in de zee een welkome afwisseling. De Piña Colada smaakte dan ook extra extra lekker 😋

Morgen ga ik met twee andere meiden uit de groep duiken. We hebben ons ingeschreven bij één van de duikscholen op het strand, op aanraden van Ruwan. Het zijn twee bootduiken. Klein groepje, maximaal 5 duikers met twee instructeurs. Ik hoop op twee heerlijke relaxte duikjes. Ik kijk er naar uit hier de onderwaterwereld te zien.

20230908_180429

1. Annelies:
    8 september 2023
    Dat belooft wat: duiken is net zoals sex ….
  2. Paul:
    veel plezier met duiken.
  3. Remco:
    8 september 2023
    Veel plezier morgen! Wel voorzichtig met dat duiken hè!
  4. Petra:
    8 september 2023
    Dat klink goed! Geniet van deze luxe en morgen lekker duiken!
  5. PETRA:
    8 september 2023
    Haha…nou ben benieuwd naar je sexverhaal…eeh duikverhaal!
    Die cocktails zien er lekker uit, het onderkomen ook. Even op adem komen denk ik.
  6. Rob:
    8 september 2023
    Leuk dat duiken, heb je hierbij ook voorbehoedmiddelen nodig?
  7. Ineke:
    8 september 2023
    Wat een mooie omgeving, een beetje bij komen van z,n lange busreis. Veel plezier met duiken.
  8. Lydia:
    9 september 2023
    Heerlijk verblijf om bij te komen na de eerste enerverende week. Veel duikplezier!