Dag 7 - Onderweg naar Ponta do Sol

18 april 2024 - Ponta do Sol, Portugal

DSC04834-01

DSC04830-01

DSC04814-01

De dag eindigde gisteren met een mooie zonsondergang bij de natural pools. 's Morgens had ik eigenlijk bedacht voor de zonsondergang naar een speciaal uitkijkpunt op het noordwestelijk gedeelte van Madeira te rijden. Maar na de intensieve hike van die middag had ik geen zin meer weer de auto te pakken en terug door de bergen die plek op te zoeken. Ik besloot dat ik het maar moest doen met de zonsondergang in Porto Moniz. En die was zeker niet verkeerd .

Vandaag ben ik weer om kwart voor zeven klaarwakker. Tja, slapen gaat hier op de een of andere manier niet zo lekker. Omdat ik er dan toch ben, neem ik maar weer een vroege duik in het frisse water van de natural pools. En weer alleen. Toch lekker om zo wakker te worden. Na een warme douche alvast de spullen ingepakt want vandaag rij ik door naar de zuidkant van Madeira. Tijdens het ontbijt stippel ik de route naar Ponta do Sol uit. Ik besluit door de bergen over de hoogvlaktes te gaan. Naar mijn vierde stop op Madeira is het een rit van iets meer dan een uur, zonder fotostopmomenten.

Screenshot_20240418-093235_Maps

Vanaf Porto Moniz rij ik weer de oude ER101 op. Slingerend over de smalle weg ga ik naar de andere kant van dit bergmassief. De weg is blijkbaar net nieuw en is, ondanks hier en daar de smalle stukken, goed te rijden. De ER101 gaat over in de ER110 welke dwars door de bergen gaat en mij steeds steeds hoger brengt totdat ik inderdaad op de hoogvlaktes beland. Bijzonder. Heel veel kan ik niet zien, want de wolken hangen vandaag vrij laag. Maar doordat het hier vlakker is en de wolken laag hangen waan je je niet op hoogte. Het lijkt meer heuvelachtig met hier en daar groene weiden. Het is soms fris als ik voor een fotostop de auto uitstap. Als de wolken even weg zijn, zie ik hoe hoog ik ben.

DSC04912

20240418_105450

DSC04918

DSC04854

Onderweg kom ik een heel stuk zwart geblakerde bomen en struiken tegen. Hier heeft blijkbaar een grote verwoestende brand gewoed. Overal waar ik kijk, zie ik een zwarte waas over de flanken van de bergen. Ik kan op Google niet goed achterhalen wanneer deze brand is geweest. Wel zie ik dat in oktober 2023 er twee grote bosbranden zijn geweest. Ook in de regio Porto Moniz. Ik vermoed dat één van die branden hier heeft gewoed omdat het er nog allemaal heel vers uitziet. Het geeft een doods sombere sfeer. Tussen het zwart is het groen van de varens die weer groeien een bijzonder contrast. Bij een poel vol met kikkers laat ik deze zwarte wereld even op mij inwerken. Dit moet een geweldige natuurramp zijn geweest.

20240418_114732

DSC04896

20240418_114922

Daarna weer door. De weg wordt slechter en smaller. Ik rij nog steeds in de hooglanden, maar veel kan ik niet zien. Ik rij nu echt de laaghangende wolken in. Via een smalle tweebaansweg rij ik slingerend door de haarspeldbochten richting de andere kant van het eiland. Vanuit de hooglanden gaat de route door een laurierbos. Zodra ik de hooglanden verlaat en het laurierbos inrij, ruik ik de geur van de laurierbomen. Een heerlijke natuurlijke geur.

Naarmate ik lager kom laat de zon zich meer zien en wordt het ook warmer. In de bergen op de hoogvlaktes was het soms 16 graden. Meer naar beneden gaan we weer richting de 25. En dan ineens slaat het mannetje met het hamertje toe. Het is tijd om het hotel op te zoeken en de rest van de middag te relaxen. En wat voor een hotel! Mijn hotel voor deze twee nachten is een Boutique hotel, prachtig hoog gelegen in Ponta do Sol. Van de vier hotels is deze het mooist.

20240418_160425

Na het inchecken vind ik een plekje met een mooi uitzicht over het dorp waar ik even heerlijk geniet van een kop koffie. In de "woonkamer" schrijf ik mijn blog, want in de slaapkamers is geen wifi.

20240418_142433

20240418_160523

En de rest van de middag? Niks! De benen rust geven want op advies van een hele aardige medewerkster van het hotel ga ik morgen de hike Levada das 25 Fontes doen. Een hike die vrij druk is en die ik dus beter vroeg kan starten.

De laatste twee dagen gaan in, morgen de laatste hike en zaterdag weer terug naar Machico voor de laatste nacht.

20240418_134337

1. Barbara:
    Wow die kikker!!!
  2. Remco:
    18 april 2024
    Weer mooi allemaal! De wandeling naar de 25 Fontes hebben we destijds ook gedaan. Mooie watervallen. In vergelijking met je wandelingen tot nu toe, zal deze minder zwaar zijn. Maar zeker de moeite waard.
  3. Ineke:
    18 april 2024
    Gave foto van die kikker. En morgen een mooie wandeling
  4. Lydia:
    19 april 2024
    Mooie foto's weer. Ook wel eens fijn om het even rustig aan te doen en te genieten van het uitzicht
  5. Charl:
    19 april 2024
    Weer een mooi stuk eiland heb je laten zien. En mooie foto's genomen!

Jouw reactie