Dag 5 - Onderweg naar Porto Moniz

16 april 2024 - Porto Moniz, Portugal

Vandaag verlaat ik Santana en rij na het ontbijt richting Porto Moniz, meest noordwestelijk punt van Madeira. Mijn derde stop waar ik twee nachten blijf. De rit is ongeveer vijftig minuten waarover ik uiteindelijk bijna vijf uur heb gedaan.

Op Google maps zag ik gisteren dat er twee wegen naartoe gaan. De ER101 en de VE2. De ER101 is één van de oudste routes. Ik had al gelezen dat deze niet helemaal ongevaarlijk is. De serveerster van het restaurant van mijn hotel in Santana adviseerde mij deze niet te doen. Er willen nog weleens keien van de bergwanden afvallen. Ook is deze route direct langs de kliffen, erg smal en met tegenliggers niet fijn. Ok. Dan maar de VE2. Een nieuwe weg dwars door de bergen waarin mooie lange tunnels zijn gemaakt. Minder spannend, maar veilig.

Onderweg blijkt al snel dat de ER101 op veel plaatsen is afgesloten. Borden duiden een gevaarlijke route met afvallende gesteente aan. Je mag er dan ook niet eens rijden. De VE2 gaat op sommige stukken, door de dorpjes, wel over in de ER101. Dan zie ik ook hoe smal deze weg is. In sommige bochten kunnen geen twee auto's tegelijk de bocht in. De weg is soms steil en in sommige tunnels kan maar één auto door. En ja,  hier en daar zie ik keien van de steile hellingen op de weg liggen. Ondanks dat, toch een leuke route langs de kust.

Ik vind uitzichtpunten leuk. Regelmatig ga ik van de route af om een miradouro op te zoeken. Op zoek naar leuke fotogenieke plekjes. Soms is het niets, soms moet je er even voor lopen. Maar regelmatig word ik toch verrast met een mooi uitzicht.

DSC0468820240416_111313

Onderweg kom ik in het dorpje São Vicente, waar ik een lunchstop maak. Dit dorpje is bekend om zijn watervallen. Leuk! En dat klopt. Zelfs langs de weg tref ik een waterval welke in zee uitkomt.

DSC04691-01

Ook richting Seixal, bekend om zijn zwarte strand, zie ik watervallen de zee instorten. Daar tref ik een pad wat leidt naar een kleine wijngaard en wat onderweg mooie uitzichten geeft op zowel Seixal als een paar watervallen.

DSC04707-01

DSC04702

20240416_143139DSC04720

Overigens wonen in deze regio veel wijnboeren. Onderweg zie ik dan ook op de ruggen van de bergen veel terrassen met wijnranken.

DSC04718

Na mijn ontdekkingstocht in Seixal rijd ik door naar Porto Moniz. Inmiddels bezweet, honger en een beetje moe ben ik toe aan een frisse douche en wat te eten. Eenmaal in Porto Moniz aangekomen is het én een zoektocht naar mijn hotel én een zoektocht naar een parkeerplaats. Want Porto Moniz is overladen met toeristen 🙈. Ik heb uiteindelijk mijn auto voor het hotel op een taxiparkeerplaats gedropt. Volgens de hotelier kan het wel. In de avond komen er parkeerplekken vrij, dan moet ik de auto wel ergens parkeren. Op hoop van zegen dat ik geen bekeuring krijg heb ik de auto daar laten staan.

Na een wasje en een frisse douche ben ik Porto Moniz ingegaan. Niet mijn plek, kom ik al snel achter. Te druk, te veel toeristen maar wel leuke natural pools in de zee. Die probeer ik morgen uit. Voor nu...gevloerd op een terras in de schaduw met een wijntje en even niets.

20240416_162540

Het is tenslotte vakantie 😅

1. Ineke:
    16 april 2024
    Weer mooie foto,s en het wijntje heb je wel verdiend.
  2. Barbara:
    17 april 2024
    Mooi die azuur blauwe zee. Op naar een rustigere plek!
  3. Lydia:
    17 april 2024
    Mooie uitzichten en een schattig straatje. Het wijntje ziet er aantrekkelijk uit!

Jouw reactie