Dag 19 - De laatste dag

21 september 2023 - Mirissa, Sri Lanka

En dan is echt de laatste dag aangebroken. De enorme regenbuien van gisteravond zijn nog tot vrij laat in de nacht doorgegaan. Een enorme hoeveelheid water is er gevallen. Maar zoals het gezegde gaat, wat nu valt, valt later niet. En dat was vanmorgen dan ook zo. Mijn kamer kijkt uit op het zwembad en de zee. Om kwart over zeven de gordijnen open, blauwe hemel, iest rustigere zee en er kon al geplonst worden in het zwembad. En ja, van deze luxe dan maar even gebruik maken, een ochtendduik in het zwembad. Heerlijk! Vanuit het zwembad kon ik de mooie golven van de zee zien. Dat lokte toch ook wel.

20230920_104507

20230920_105457

Tien passen later stond ik in de zee. Het zeewater is nog warmer dan het zwembad. Door de hoge golven word je weer even kind. We sprongen tegen de golven in of lieten ons door de golven voortduwen richting het strand. Een heerlijke start van de ochtend in weer een mooi stuk van Sri Lanka.

We zitten nu in zuidelijkste puntje. En als ik dan even terugdenk aan de eerste week in Jaffna....wouw wat een wereld van verschil binnen een land.

Tot drie uur vanmiddag hadden we vrijaf totdat de laatste activiteit van deze mooie reis zou beginnen. Dus nog alle tijd voor een heerlijke strandwandeling. Lopend op het strand, met de voeten in het water, het brullende geluid van de hoge neerslaande golven en ongeveer 28 graden.

DSC02967

DSC02978

Niet verkeerd 😅 Aan het einde van de baai kwamen we uit op coconut hill. Mooi heuvelachtige stukje met daarop mooie lange palmbomen. Daar kwamen we een groot gedeelte van de groep tegen.

IMG-20230920-WA0003

DSC02997

De rest van de groep ging daarna via de weg of de tuktuk terug naar het hotel. Ik ben dezelfde route over het strand slenterend teruggelopen. Aan deze baai liggen allemaal kleine restaurantjes en barretjes. Bij een leuke plek waar een stoel zo goed als in de zee staat heb ik nog een heerlijke verse mangojuice gedronken. Even rustig genieten van een mooie plek en deze mooie reis te overdenken.

20230920_105714

In de middag hebben we als laatste activiteit een boottocht over een lagune gemaakt. Mooi gebied met aan de ene kant een mangrovebos en aan de andere kant de palmbomen. Bij twee eilanden hebben we aangelegd en bezocht. Het tempeleiland en het kaneeleiland. Op het tempeleiland wonen jonge kinderen die in de leer zijn om een boeddistische monnik te worden. Op het kaneeleiland worden kaneelplanten verbouwd. De kaneelplanten worden met de hand geplukt. De bast van de plant wordt geschaafd totdat deze ontdaan is van de harde bovenlaag.

20230920_171614

20230920_171543

20230920_171834

Met een speciaal mesje wordt een laag van de stam afgerold. Het is dun en ziet eruit al een vergeeld stukje papier. Dat is eigenlijk al het kaneel. Stukjes van die laag worden op het velletje neergeleg en daarna opgerold. En voila, je kaneelstukje is klaar! Althans, als het nog een tijdje heeft gedroogd. Interessant om te zien.

Na deze leuke tocht over de lagune was het tijd voor het diner. Ruwan had een leuk restaurantje gereserveerd. Aan de zee met een prachtige ondergaande zon. Een mooie laatste avond met heerlijk eten waar we de reisbegeleiding Marleen, Ruwan en de chauffeurs hebben bedankt.

DSC03018

DSC03013

DSC03026

Een mooie laatste volle dag in het prachtig Sri Lanka. Vandaag zijn we onderweg naar Colombo waar we nog een paar uur kunnen rondlopen voordat we weer op het vliegtuig stappen. Nog een laatste blog en dan sluit ik deze reis af.

1. Barbara:
    21 september 2023
    Einde van een prachtige avontuurlijke culturele reis. Goede reis terug en tot snel.
  2. Petra:
    21 september 2023
    Wat een prachtige reis is het geweest. Goede reis terug, en nog lekker nagenieten van al deze indrukken.
  3. Annelies:
    🤩 !!
  4. Ineke:
    21 september 2023
    Een schitterende reis geweest,je hebt veel indrukken opgedaan en met verschillende culturen.En ik heb genoten van je verslag Een goede reis terug.
  5. Lydia:
    21 september 2023
    Een mooie reis met veel contrasten. Prachtige foto's en verhalen. Een goede reis terug naar huis
  6. Rob:
    21 september 2023
    Een fantastische reis en met plezier het verslag gelezen
  7. Els Spoek:
    21 september 2023
    We hebben via jouw reisverhalen en prachtige foto’s kunnen meegenieten van deze mooie reis bedankt Claudia 👍