Dag 17 - De mooie momenten blijven maar komen

19 september 2023 - Udawalawe National Park, Sri Lanka

Vanmorgen hadden we een vrije ochtend. Ondanks dat, ik was vroeg wakker. Ruwan had mij gisteravond verteld dat er langs de rivier in de vroege ochtend veel vogels zijn. Ik ben hier maar één keer, dus hop eruit, douchen, aankleden, camera mee en voor half zeven liep ik mijn tent uit. Op weg naar de rivier.

DSC02427

DSC02426

20230919_171343

Wat is het heerlijk om in de natuur te overnachten. Ondanks de vochtigheid. Want door de regen die er nu een paar keer per dag valt, is het in dit gebied erg vochtig. Dat merk je aan je kleding, aan de lakens op bed en ook aan je aan huid. Er ligt een klam laagje vocht op. Evengoed, gewoon accepteren en genieten van de rust en de geluiden van de vogeltjes en het water in de rivier. Bij de rivier kan ik helaas niet veel diertjes zien. Eerst dan maar ontbijten. Intussen is een gedeelte van de groep ook wakker. Na het ontbijt ga ik samen met een andere fotografiefanaat weer op pad. We lopen de zandweggetjes in waarlangs de huisjes van de lokake bevolking staan.

DSC02501

Weer ervaar ik de vriendelijkheid van de mensen. Al fotograferend komen we in contact met een man die zijn stukje land met palmbomen, bananenplanten en boontjes aan het bewerken is.

DSC02503

We worden uitgenodigd in zijn huisje. Met veel trots toont hij zijn huis. We staan beiden even sprakeloos om ons heen te kijken. Primitief, sober, geen comfort en simpel zijn de woorden die wij Westerlingen zouden gebruiken voor hetgeen we aantreffen. Maar hij is trots en blij.

IMG-20230919-WA0007

IMG-20230919-WA0005

Een kokosnoot wordt door hem met een groot mes opengehakt en serveert ons het vocht en het vruchtvlees uit de kokosnoot. En het is lekker! We kletsen wat met hem over zijn dochters en vrouw, alles in gebroken Engels. Maar zo leuk en wederom een mooie ervaring met de lokake vriendelijke bevolking van dit mooie land.

20230919_171508

20230919_171440

20230919_171424

Na de lunch vertrekken  we met jeeps voor de laatste jeep safari van deze reis. Helaas is het gaan regenen. De jeeps hebben alleen een dak, de zijkanten zijn open. De poncho's gaan aan om beetje droog te blijven. Even lijkt het dat de regen een spelbreker is.  Maar het blijkt dat juist de regen in ons voordeel is. We hebben zoveel gezien! Wat een geweldig mooie Safari in het natuurpark Udawalawe. Olifanten, krokodil, apen, mooie pauwen, verschillende mooie vogels, herten, marterachtigen dieren, roofvogels, waterbuffels en jakhals. Het kwam allemaal voorbij.

20230919_172235

20230919_172219

20230919_171722

20230919_172048

20230919_171401

Sommige olifanten stonden op nog geen 3 meter van de Jeeps, rustig met hun slurf het gras uit de grond te trekken. De regen veroorzaakte veel modder in het natuurgebied. En wat doe je in modderpoelen? Juist! Een modderbad.  Prachtig om de olifanten badend in de modder te zien of dat ze met hun slurf de modder over zich heen spuiten. Ogen te kort, batterijen leeg geschoten en weer te veel foto's gemaakt. Top!

DSC02551

DSC02674

Weer een dag met mooie herinneringen en ervaringen.

Morgen rijden we naar ons laatste hotel waar we de laatste twee nachten blijven.

20230919_171610

(Sorry voor de fotospam 😅🙈)

1. Els Spoek:
    19 september 2023
    Het blijkt ook voor ons als lezer en kijker zeer verrassend kunne zo een beetje meegenieten.
  2. Rob:
    19 september 2023
    Spannend die olifanten zo dicht bij
  3. Ineke:
    19 september 2023
    Geniet van je verhaal en de mooie foto,s. Morgen de laatste dag, nog een geweldige dag morgen.
  4. Annelies:
    Leuk hoor, die fotospam!
  5. Barbara:
    Geweldige dag weer ! Mooie vogels , echt prachtig
  6. Petra:
    19 september 2023
    Kom maar door hoor met de fotospam! Ze zijn prachtig!
  7. Remco:
    Super mooie foto’s!