Dag 16 - Een dag met een gouden randje

19 september 2023 - Udawalawe National Park, Sri Lanka

De dag begon vroeg. Erg vroeg. Om half vijf ging de wekker. Althans, voor een deel van de groep. Want vandaag gingen we de hiketocht doen in het national park Horton Plains met als hoogtepunt de small en great End of the World. Een tocht welke niet voor iedereen te doen was. Voor mij dus hikingsticks mee om de knieën een plezier te doen 😄

In het donker reden we in twee kleine busjes vanaf het hotel weg. Een rit van ongeveer anderhalf uur die ons hoger de bergen in brengt. In het dal hangt mist en om de bergtoppen heen hangt lage bewolking. Langzaam zien we het gouden licht van de zon achter de bergen tevoorschijn komen. Bij een mooi uitkijkpunt hebben we gewacht om de zon achter de bergen op te zien komen.

DSC02173

Een uur later start de hike. Horton Plains is een prachtig uitgestrekt natuurgebied hoog in de bergen. De mist rondom de bergen geeft de natuur een magisch sprookjesachtige sfeer. De tocht is totaal negen kilometer. Op het plateau van de smal World's End hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving.

DSC02185

De hike naar de great World's End is super en lekker pittig. De beenspieren moeten aan de slag. Stijgend en dalend over stenen en keien lopen we naar het hogere gelegen plateau, Great World's End.

DSC02190

Daar lopen we een dikke laag hangende wolk in. Of is het mist? We wachten een klein kwartiertje met de hoop dat de opkomende wind de wolk verdrijft.

1694921181642

Maar helaas, het is een dikke mist die door de wind nog meer omhoog geblazen wordt. We krijgen het uitzicht niet te zien. We lopen door, richting een verder gelegen waterval. De mist die inmiddels World's End volledig inbeslag heeft genomen achtervolgt ons verder de bergen in.

DSC02203

DSC02242

Mooi en bijzonder. De waterval ligt geweldig mooi middenin het natuurgebied.

DSC02229

20230917_101940

Na nog een klein uurtje wandelen met hier en daar mooie fotomomenten bereiken we het beginpunt weer.

Met de busjes rijden we naar het dorpje waar we later de trein naar Ella pakken. Maar eerst lunch. Bij een tentje waar je vanwege de uitstraling voorbij gelopen zou zijn. Het is een beetje smoezelig en shabby. Maar ons staat daar een lokale heerlijke lunch te wachten. We hebben daar voor ieder 500 roepie (€ 1,50) gegeten en gedronken.

20230917_122847

Na de lunch gaan we op weg naar de trein. Lopend via de route die lokalen nemen, over de spoorbaan, ja echt waar 🙃, naar het oude perron van het hoogst gelegen station.

DSC02278

DSC02290

Daar zien we vrouwen met bij elkaar gebonden takken bovenop hun hoofd over het treinspoor lopen.

DSC02282

DSC02285

DSC02301

DSC02270

In de trein ontmoeten we de rest van de groep. Wat deze treinreis bijzonder maakt is dat bij sommige coupees de treindeuren open staan. Hier kan je onderweg in de deuropening staan en naar buiten kijken of hangen. Het is een mooie route door de bergen naar Ella.

In Ella stappen we weer over op de bus. Twee uur later komen we in een dorpje aan waar we overstappen in Jeeps. Die brengen ons uiteindelijk naar de "camping" in Udawalawe nationaal park. Een huisje van tentdoek met eigen sanitair is voor de aankomende twee nachten mijn slaapplek.

20230917_190932

De camping ligt aan een rivier waarvan het water zijn oorsprong uit Horton Plains heeft. We zijn in het donker aangekomen. Ik ben erg benieuwd naar morgen. Het lijkt namelijk dat we hier weer in een mooi stukje van Sri Lanka zitten.

De dag van morgen? Ochtend vrij en de middag een Jeep Safari door Udawalawe National Park. De laatste drie dagen van deze mooie reis gaan in.

1. Barbara:
    19 september 2023
    Heerlijk zo’n wandeling in de bergen met als toetje een waterval ! Jammer van de mist maar ook dat hoort bij de bergen.
  2. Ineke:
    19 september 2023
    Wouw,wat gaaf. Wat een mooie omgeving en jammer van de mist, maar de foto,s zijn geweldig.
  3. Annelies:
    🤩 Wow
  4. Petra:
    Gaaf 💪🏻
  5. Rob:
    Een geweldig afwisselende reis
  6. Remco:
    19 september 2023
    Jammer dat Land’s End bewolkt was, maar er bleef genoeg moois over. Bijzonder om een camping daar te overnachten.