Dag 15 - De hoge landen van Sri Lanka

16 september 2023 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

En we gaan weer verder. Vanmorgen lieten we de leuke, gezellige en indrukwekkende stad Kandy achter ons. We gaan verder richting het zuiden. Naar Nuwara Eliya. Maar eerst bezoeken we onderweg nog een grote botanische tuin van 6 ha. Mooi, groot, blauwe lucht, felle zon en heet 😅

DSC02066

DSC02109

DSC02078Daarna door naar een theefabriek. We zitten deze dagen in de regio waar thee wordt verbouwd. In de tijd van de Engelse bezetting, paar honderd jaar geleden, werd de thee als gewas geïntroduceerd. Sindsdien zijn hier theevelden. De fabriek waar wij een rondleiding krijgen bestaat al ruim 100 jaar. De theebladeren worden met de hand geplukt. Hoe hoger we de bergen in gaan, hoe meer theeplukkers we in de theevelden op de bergruggen zien. Langs de weg lopen vrouwen met volle zakken theebladeren op hun rug. De plukkers zijn over het algemeen vrouwen. Veelal zijn het Tamil-Indians die dit werk doen. In de tijd van de Engelse bezetting wilden de Srilenen dit werk niet doen. Door de Engelsen zijn de Tamils uit Zuid India gehaald als arbeiders. Kijkend naar de huisjes die op de bergruggen en in het dal staan is het een hard bestaan. De Engelse invloeden zie je terug in het dorp. Hier en daar staan stenen huizen en gebouwen met een Engelse uitstraling. Er is een Europees uitziende speeltuin en een nog door de Engelsen aangelegde golfbaan. Het is een bijzonder zicht om deze Engelse invloeden in combinatie met de Srileense huisjes en mensen te zien.DSC02150

DSC02135

DSC02136

DSC02128

Het gebied is prachtig! Overal om ons alleen maar bergen met verschillende kleuren groene vegetatie. Op de bergruggen zie je overal theeplantages. Het hotel ligt een kwartier rijden buiten Nuwara Eliya. In een klein dorpje waar we vrij hoog zitten. De temperatuur kan hier zakken naar een graad of 12. Dat wordt een lange broek en vest aan 😁

DSC02164

DSC02139

DSC02147

DSC02155

Morgen wordt het een intensieve dag. We beginnen de dag vroeg. Om half zes vertrekken we naar Horton Plains voor een intensieve hiking tocht naar World's End. Negen kilometer klimmen, klauteren en afdalen. De hiking sticks gaan mee. Daarna strak schema want we moeten de trein naar Ella halen. Een treinrit dwars door de theevelden. Het beloofd een mooie dag te word

1. Remco:
    16 september 2023
    Ook bijzonder om te zien, de theeplantages. Morgen staan er ook weer mooie tripjes gepland! Dat wordt vast ook weer een mooie dag.
  2. Petra:
    16 september 2023
    Het blijft mooi om je reis vanaf hier mee te beleven. Wat een verschillende facetten van het land het jij al gezien, indrukwekkend!
    Lekker verder genieten van deze reis ☺️
  3. Annelies:
    Prachtig! 🤩
  4. Ineke:
    Gewe
  5. Ineke:
    16 september 2023
    Mooi al die theeplantage,s op de bergen.Morgen hiken, fijne wandeling
  6. Barbara:
    17 september 2023