Dag 14 -Dagje Kandy - deel 1

15 september 2023 - Kandy, Sri Lanka

Middenin Kandy ligt het Kandymeer. Voor mij begon de ochtend met een wandeling rondom het meer. Nog geen 5 minuten onderweg en op één plek spotte ik al het stadse wilde leven. Wouw! Grote leguaanachtigen, liggend op een boomstam op te warmen in de zon, ijsvogeltjes, schildpadjes en zelfs vleermuizen hangend aan de takken in grote bomen. Niet handig om met mijn fototoestel lang onder die bomen te blijven staan. Want flatsch...en ik had een vleermuizendrol op mijn arm te pakken 😅

DSC01858

20230915_113119

20230915_113235

DSC01886

DSC01996

DSC01926

DSC01890

Het is een indrukwekkende wandeling. Aan de ene kant de sereniteit van het water, de prachtige mega grote bomen met hun lange wortels, de prachtige dieren en aan de andere kant het drukke verkeer met toeterende tuktuks gemengd met de vele verschillende geluiden van de kwetterende diverse vogeltjes. En dat alles met als achtergrond de bergen met hier en daar zicht op een enorm groot boeddhabeeld of een stupa.

DSC01898

Op een terras van een ecolodge met uitzicht over het water met een theetje laat ik deze indrukken even inwerken voordat ik de rest van deze interessante stad ga ontdekken. Maar ook hier spot ik bijzondere vogeltjes.

20230915_113014

Ik kom ogen te kort. De thee hoef ik niet af te rekenen. Wel krijg ik een visitekaartje mee om de volgende keer hier terug te komen. Wie weet.

Ik volg het meer richting het centrum. Onderweg word ik veel aangesproken. Een blanke blonde is hier toch wel een bezienswaardigheid. Where you from? What is your name? How long do you stay in Sri Lanka? How old are you? You have Facebook? Instagram? Meestal zijn het mannen die mij aanspreken en een stukje mee op lopen. Het is niet bedreigend of iets dergelijks. Vriendelijk blijven, op sommige vragen ontwijkende antwoorden geven. En soms een vraag voor een selfie. Ok. Prima. Een man wilde graag dat ik voor hem kwam staan. Nono, I stand next to you (met een beetje afstand) en lach vriendelijk in de camera. De zoveelste selfie met een blanke blonde. Hij happy. Ik kan weer door lopen.

Mijn tocht gaat door het centrum naar boven. Heuvel opwaards richting het grote boeddah standbeeld. Dat is wel even klimmen, een echte kuitenbijtertje zijn de weggetjes naar boven wel. Maar uiteindelijk kom ik bezweet bij het standbeeld aan. En tja, even vergeten. Heilige grond, dus schoenen uit en tempelkleding aan want ik loop in korte broek en topje. Helaas, laat ik die nou zijn vergeten. Geen probleem. Ik krijg een sari omgeknoopt en een doek om mijn schouders geslagen en ik mag weer verder. Pffff, dat is zweten onder die doeken. Ongelooflijk dat vrouwen vaak zo hier, in de hitte van de zon, rondlopen. Het beeld is gigantisch.

DSC01962

Achter de rug van de Boeddha gaat een trap naar boven, tot aan het hoofd van de Boeddha. Vanaf daar heb ik een mooi uitzicht over de stad Kandy. Na wat fotoshoots weer terug naar beneden.

DSC01958

Inmiddels ben ik zo goed als doorweekt onder die sari's. Zo snel mogelijk uit die dingen. Maar nee, de mijnheer die de sari bij mij heeft omgeknoopt wil nog een foto maken van mij op de trap met de boeddha op de achtergrond. En eigenlijk geen slecht plan, de foto is leuk. En ja ook hier weer...een selfie samen met mij 🙈

20230915_112708

Buiten de tempel staat een tuktuk die mij naar beneden brengt. De stad in, waarna ik weer de rest van de route langs het meer vervolg. En wat leuk. De school gaat uit. Overal om mij heen waar ik kijk zie ik meisjes met witte rokjes en bloesjes. Zij kijken naar mij, ik naar hun, en ze giechelen. Op de vraag of ik een foto mag maken, staan twee meisjes meteen enthousiast voor de camera klaar.

DSC01993

Zo leuk! En werkelijk waar, allemaal zo vriendelijk. Ik heb een hele ochtend en een groot gedeelte van de middag alleen in Kandy doorgebracht. Veel mensen maken contact met je. Ze zijn vriendelijk, niet opdringerig en vooral heel vrolijk. Mooi om te zien. Tijdens mijn tochtje verder zie ik ineens apen, middenin de stad. Ze rennen heen en weer en proberen het afval uit de afvalbakken te halen.

DSC01985

Sommige aapjes willen een winkel inrennen maar worden lachend door de medewerkster verjaagd. Ik kom met haar in gesprek en wat blijkt....ze serveert echte koffie! Uit een echt koffieapparaat. Je moet weten dat de Srilenen theedrinkers zijn. Het is dan ook een zeldzaamheid om echte koffie te vinden. De vriendelijke vrouw zet voor mij een heerlijk bakje koffie en we hebben het uitgebreid over Sri Lanka, het boeddisme, haar familie. Ik heb lang met haar zitten praten. Het is een mooie ervaring om zo in contact met de lokale bevolking te komen.

20230915_123513

Een heerlijk dagje voor mijzelf met mooie ervaringen en ontmoetingen.

1. Barbara:
    15 september 2023
    Lekker dagje alleen is ook wel fijn !
  2. Ineke:
    15 september 2023
    Geweldig he helemaal op je zelf rond wandelen. Leuk dat de mannen een selfie met je willen. Een blonde dame helemaal alleen Haha. Ik geniet van je verhalen.
  3. Lydia:
    15 september 2023
    Wat een mooi verhaal weer, het is elke keer genieten maar ook van de mooie foto's die je deelt
  4. Petra:
    Leuk! En weer prachtige plaatjes
  5. Remco:
    16 september 2023
    Fijn dat je tijd hebt om dit soort uitstapjes te ondernemen en dat je dit ook daadwerkelijk doet! Mooie belevenissen.