Dag 12 - Jeep safari door de jungle - Wasganuwa National Park

13 september 2023 - Giritale Wewa, Sri Lanka

Vandaag konden we relaxt opstarten. We hadden een minder vol programma. Om negen uur vertrokken we naar de volgende stop. Slechts 2,5 uur rijden.

Onderweg heeft Ruwan, de lokale reisgids, weer veel verteld over de geschiedenis van Sri Lanka.

20230913_091421

Dit keer over een vernuftige techniek van tweeduizend jaar geleden. Een irrigatiesysteem om de droge zones van het land te voorzien van water.

Sri Lanka is een groot eiland en verdeeld in zones. Droge zone en zones met regenseizoen. Zo is nu in het zuiden, waar wij zijn gestart, de moessontijd begonnen. Daar is nu veel regen en zijn er veel modderstromen. In de droge zone regent het slechts drie maanden per jaar. De rijstvelden liggen hierdoor droog. Ook tweeduizend jaar geleden. De bevolking van toen probeerden voor dit probleem oplossingen te vinden. Kanalen werden gegraven met gebruik van de natuurlijke contoure van het land. Dammen werden geplaats om gebieden te beschermen tegen overtollig water. Om water van de natte zone naar de droge zone te krijgen werden de rivieren gekoppeld aan de droge zone door smallere doorgangen. Kleine reservoirs werden rondom een groot reservoir  gegraven om het overtollige water tijdens de moesson op te kunnen vangen. Het water uit deze reservoirs stroomden door "pressure" gebouwen door naar de kanalen. Door de druk van het water te verlagen werden er speciale pressure elementen tussen de reservoirs en de kanalen gebouwd. Door de komst van de Indiërs, die hier geen aandacht voor hadden, is dit systeem verwaarloosd geraakt. De Engelsen hebben het gerenoveerd, maar misten de elementen die in vroegere tijden zijn gebruikt om de waterdruk te verlagen zodat het water met niet te veel kracht doorstroomt naar lager gelegen delen van het land. Tot op de dag van vandaag weet men dat nog steeds niet.

Onderweg zien we regelmatig op één van de rijbanen rijst liggen. Het verkeer rijdt er netjes omheen. De rijst wordt op het warme asfalt gedroogd.

20230913_102919

Over het algemeen is de rijst voor eigen consumptie. Of wordt het verkocht aan de lokale inwoners. Het wordt niet geëxporteerd omdat er eenvoudig weg niet genoeg over overblijft voor de eigen bevolking.

Onze stop voor vandaag ligt meer in het binnenland. De vegetatie verandert onderweg. Groen, bergen op de achtergrond en meer dichte begroeiing. We gaan meer richting de jungle. Ons hotel ligt er tegenaan.

Rond half drie stonden er vier jeeps voor het hotel ons op te wachten. We gingen voor een Jeep Safari. Op zoek naar mooie vogels, olifanten, krokodillen en misschien ook beren of luipaarden. Een geweldig mooie tocht door een ontzettende mooie omgeving. Sri Lanka is oprecht een heel mooi land met een rijke flora en fauna. En ik ben blij met mijn nieuwe camera met grotere zoom. Met behulp van onze gids hebben we mooie vogels gespot, krokodillen en olifanten gezien.

20230913_153339

20230913_153658

20230913_154324

20230913_153636

20230913_154229

We hebben genoten van de prachtige rit met de jeep. Bij een groot meer konden we uit de jeeps en heerlijk door het water lopen. De vissertjes aan de overkant maakten het beeld van een typische Srileense plek waar wordt gevist en gewassen compleet.

DSC01642

DSC01651

DSC01646

In het hotel zijn wij de enige gasten. Het hotel ligt mooi. Er is voor ons veel moeite gedaan om ons verblijf hier zo aangenaam mogelijk te maken. Het buffet voor het avondeten stond buiten in de tuin opgesteld met mooi gedekte tafels en een kampvuur.

20230913_195749

20230913_195816

Weer een mooie dag in het mooie Sri Lanka. Ik ben van dit eiland gaan houden.

IMG-20230913-WA0015DSC01741

1. Barbara:
    13 september 2023
    Leuk om weer mee te lezen !
  2. Ineke:
    13 september 2023
    Claudia,geweldig zoals wij dit ook kunnen lezen, mooie foto,s erbij ,gaaf,hoor
  3. Remco:
    13 september 2023
    Zo te lezen en redelijk relaxte en mooie dag. ☺️
  4. Rob:
    14 september 2023
    Wat een interessant verhaal over de koningen strijd. Het lijkt me nu wel een prachtig land, beter dan in het begin van de reis