Dag 11 - Sigiriya (leeuwenrots)

12 september 2023 - Polonnaruwa, Sri Lanka

Alweer de tiende dag in Sri Lanka. De rondreis is halverwege. Vandaag stond Sigiriya op de planning. Een stukje geschiedenis.

Er was ooit een koning, ongeveer jaar 500 AD. De koning leefde in de hoofdstad van Sri Lanka, Anuradhapura. Deze koning had twee koningingen. Een eerste koninging en een tweede koninging, the half queen. Bij beide koningingen had hij een zoon. De oudste zoon is de troonopvolger. De oudste zoon was van de half queen. En daar ontstond een dilemma want voor troonopvolging is de vereiste dat de oudste zoon van de eerste koninging is. Hoop gedoe, hoop gepraat en hoop discussie maar uiteindelijk werd de jongste zoon, van de eerst koninging, de troonopvolger. Tot grote ergernis van de oudste zoon. Ter compensatie wilde hij van zijn vader geld, maar de koning kon dat niet geven omdat al het geld werd geinvesteerd in een drainagesysteem (toen al). Uiteindelijk heeft de koning de oudste zoon dit nieuwe systeem aangeboden. Maar die voelde zich genaaid, dus vermoordde hij zijn vader en werd alsnog koning. De jongste zoon vluchtte naar Zuid India. De oudste zoon werd niet geaccepteerd in de eerste hoofdstad en snapte ook dat zijn jongste broer ooit wraak zou nemen. Hij verhuisde heel de royal boel naar een andere, niet makkelijk te bereiken locatie, Sigiriya. Een rots van 200 meter hoog waarop hij zijn kasteel liet bouwen. De nieuwe hoofdstad van Sri Lanka. Hij leefde daar heel wat jaren. Maar karma is a bitch. De jongste zoon kwam terug naar Sri Lanka om wraak te nemen. De koning werd gewaarschuwd en ging ten aanval met zijn leger. Op zijn olifant reed hij met heel zijn leger naar zijn jongste broer en zijn leger. Maar vanwege een groot stuk modder moest de koning met zijn olifant een stuk om. Hij draaide zich om, zijn leger zag hem alleen maar omdraaien en op zijn olifant weglopen en wist de reden daarvan niet, maar dachten dat hij wilde afhaken. Het leger van de koning liep over naar het leger van de jongste zoon. Toen de koning eindelijk weer bij zijn leger arriveerde snapte hij dat hij geen kans meer maakte. En pleegde zelfmoord. Jongst zoon werd koning.

Op een smal plateau, halverwege de rots, is een ingang gemaakt met aan beide kanten in de rots ingehakte leeuwenklauwen.

20230912_105612

Kortom, mooie geschiedenis van een geweldig mooie omgeving. Jaren daarna is de rots met zijn gebouwen lang een oord voor boedistische monnikken geweest. Nu is het een trekpleister voor toeristen. De top van de rots bereik je door 1200 treden naar boven te klimmen. Veel treden honderden jaren geleden in de rotsblokken ingehakken, sommige treden vervangen door modernere stalen treden die aan de wand van de rots zijn bevestigd. Aapjes onderweg vergezellen je de weg naar boven. Met hier en daar nog een boedisischte monnik. Evengoed, een pittige maar leuke klim naar boven om te worden beloond met een geweldig mooi uitzicht over het gebied. We dachten dat het ontzettend druk zou zijn, maar dat viel gelukkig ontzettend mee.

DSC01107

DSC01109

20230912_100057

DSC01156

DSC01165

DSC01135

Na deze mooie ochtend stopten we onderweg voor een lunch bij een lokaal restaurant. Lokaal eten is erg lekker. Veel verschillende en ook inheemse groeten met rijst, vis en kip. Sommige gerechten wat pittiger dan de ander. Maar echt lekker.

Daarna terug naar het hotel voor het tweede gedeelte van de dag. Fietsen bij een tempel in Polonnaruwa. Deze heb ik voor vanmiddag overgeslagen. Ons hotel waar we twee nachten blijven, ligt ontzettend mooi. Ik heb een middagje me-time gepakt en met camera op pad in de mooie omgeving van het hotel gestruind. Veel roofvogels vliegen boven het water. Mooi moment om mijn camera op deze mooie vogels uit te proberen, zwevend op de thermiek, te spotten en te fotograferen.

20230912_131051

DSC01559

20230912_183148

Zoals al geschreven, we zijn halverwege deze mooie afwisselende contrasterende rondreis. Sri Lanka is een bijzonder land met een mooie geschiedenis en cultuur. Iedere dag verwonder ik mij weer over het land, haar bevolking, de cultuur, de gebruiken en gewoontes, de natuur en zeker ook de wilde dieren. Voordat ik aan deze reis begon heb ik veel mensen gesproken die zeer positief over Sri Lanka waren. Voor mij is dit land een geweldig land om doorheen te reizen en om iedere dag weer nieuwe ervaringen en indrukken op te doen. Het reizen met de groep gaat goed. Uiteraard onstaan in een groep van 20 mensen weer kleinere groepjes. Maar wat ik leuk vind om te zien is dat deze kleinere groepjes veel van samenstelling wisselen. Op deze manier heb je met iedereen wel contact en leuke, gezellige momenten. En wat ik leuk vind aan deze groep is dat iedereen enthousiast is over het eiland en hetgeen wat wij allemaal doen, ondanks soms de volle dagen met het strakke schema.

IMG-20230912-WA0006

Morgen verhuizen we weer naar een andere locatie. Voor het eerst in deze reis start morgen de dag wat later. In de middag gaan we weer naar een wild life gebied. Hier worden kleurrijke vogels gespot, olifanten en met een beetje mazzel, beren en krokodillen. Ik ben benieuwd.

1. Ineke:
    12 september 2023
    Wat een geweldig verhaal weer en hele mooie foto,s.Die van de groep is heel leuk
  2. Remco:
    Mooi verslag weer!
  3. Lydia:
    12 september 2023
    Mooi verhaal weer en leuk dat je ook wat geschiedenis deelt.
    Mooie foto's ook
  4. Petra:
    👍🏻
  5. Barbara:
    13 september 2023
    Oooh die foto van dat aapje! Zo mooi. Je geniet er wel van heb ik de indruk.